- O 30 proc. wzrosły w 2010 r. przychody gotówkowe GK PMPG SA
- AWR WPROST odnotował zysk brutto w wys. 8,5 mln zł wobec 9,6 mln straty w roku poprzedzającym
82 mln 865 tys. wyniosły w 2010 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Platformy Mediowej Point Group (GPW: POINTGROUP, PGM) O blisko 30 proc. wzrosła wartość przychodów gotówkowych. Jednocześnie spadła wielkość transakcji barterowych. Zmiany w strukturze przychodów wynikają i są zgodne ze strategią Zarządu PMPG SA.
Skonsolidowana strata netto PMPG SA za rok 2010 wyniosła 3,25 mln zł. Zasadnicza różnica pomiędzy wysokością straty jednostkowej PMPG SA (20 mln 237 tys.) i skonsolidowaną wynika z faktu, że odpis związany z Grupą Kapitałową Media Works i BMS w sprawozdaniu skonsolidowanym został ujęty w roku 2009, natomiast w sprawozdaniu jednostkowym wszystkie istotne odpisy zostały dokonane w roku 2010.
Od trzeciego kwartału, zgodnie z przyjętym przez Zarząd planem, motorem rozwoju grupy jest tygodnik WPROST. Na koniec roku zysk brutto AWR WPROST Sp. z o.o. wyniósł ponad 8,6 mln, a przychody ze sprzedaży spółki przekroczyły 45,9 mln zł. Przy podobnym poziomie przychodów, w 2009 r. roku tygodnik odnotował stratę przekraczającą 9,6 mln zł.
Pozycja WPROST na rynku mediów i jego rosnąca atrakcyjność dla reklamodawców spowodowały, że tygodnik stał się podstawą budowy nowej oferty Platformy Mediowej Point Group, opartej na zasięgu dotarcia do atrakcyjnych grup docelowych i wykorzystującej efekt synergii pomiędzy mediami z portfolio PMPG SA. Nowa oferta oznaczała również nową strategię dla pozostałych aktywów. Jej wdrożenie rozpoczęło się w końcu 2010 r. i będzie kontynuowane w 2011 r.
Spółka wykorzystała również rok 2010 do weryfikacji planowanych projektów pod kątem ich rentowności i zdecydowała o zawieszeniu niektórych z nich.
„O tym, że przyjęta i realizowana przez Zarząd strategia rozwoju Grupy zmierza w dobrym kierunku świadczy fakt, iż mimo wciąż trwającego spowolnienia na rynku mediów tradycyjnych, PMPG jako wydawca prasy notuje wzrost przychodów gotówkowych przy jednoczesnym spadku transakcji barterowych” – mówi Michał M. Lisiecki, prezes Zarządu PMPG SA. Przychody z transakcji gotówkowych w 2010 r. wyniosły 71,85 mln zł i były o 30 proc. wyższe niż w roku poprzednim.
Lisiecki zapowiada, że rok 2011 PMPG SA wykorzysta na ugruntowanie pozycji na rynku mediów opiniotwórczych, a także na przygotowanie nowych projektów, w tym przede wszystkim projekt nowego medium o charakterze biznesowym (Point Group Business Unit).
Najistotniejsze wydarzenia w ramach Grupy Kapitałowej PMPG w 2010 r.:
ZAKUP I INTEGRACJA AWR WPROST:
Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju w obszarze rozbudowy portfela mediów poprzez akwizycje, PMPG SA w dniu 28 grudnia 2009 r. podpisał umowę kupna 80 proc. udziałów w spółce Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, wydawcy tygodnika WPROST. Zakup udziałów w AWR WPROST istotnie wpłynął na zmianę pozycjonowania PMPG na rynku mediowym w 2010 r., uzupełniając portfolio grupy o brakujący tytuł opiniotwórczy. W marcu 2010 r. PMPG SA zakończyła transakcję i dokonała 100 proc. płatności za nabyte udziały.
W pierwszej części roku PMPG prowadziła integrację struktur AWR WPROST w ramach grupy kapitałowej PMPG SA, których celem było uporządkowanie i likwidacja sytuacji dublowania się kompetencji. Jednocześnie trwały prace nad nową strategią tytułu. Od maja 2010 r. redaktorem naczelnym WPROST jest Tomasz Lis, jeden z najbardziej cenionych polskich dziennikarzy. Zmiany redakcyjne i wydawnicze spowodowały najpierw zahamowanie trendu spadkowego, a następnie – znaczący wzrost sprzedaży tygodnika.
W związku ze zmianą pozycjonowania wydawcy oraz istotnymi zmianami w portfolio grupy w 2010 r. PMPG zreorganizowała struktury sprzedaży w ramach grupy oraz opracowała nową ofertę pozwalającą na wykorzystanie efektu synergii w ramach grupy.
PROGNOZY WZROSTU
W listopadzie wydawca przedstawił prognozy wzrostu dla AWR WPROST. Przychody ze sprzedaży (reklama oraz sprzedaż egzemplarzowa) AWR WPROST w roku 2011 mają wzrosnąć do ponad 41 mln zł, a następnie będą systematycznie rosły o ok. 5-6 proc. rocznie. Rosnące przychody w kolejnych latach spowodują wzrost kosztów operacyjnych. AWR WPROST planuje m.in. kampanie promujące tygodnik WPROST oraz zmiany, które się nim dokonują. „Na pierwszym miejscu stawiamy jednak jakość pisma i satysfakcję czytelnika. Dlatego nadal będziemy inwestować w zespół redakcyjny i w pozyskiwanie treści, które będą atrakcyjne dla czytelników – tak, aby co tydzień z zainteresowaniem sięgali po WPROST” – podkreślał Michał M. Lisiecki, prezes Platformy Mediowej Point Group i AWR WPROST.
Wniosek AWR WPROST o uznanie nieważności orzeczenia Sądu w Illinois
W lipcu Agencja Wydawniczo-Reklamowa „WPROST” Sp. z o.o. złożyła w Sądzie Okręgowym w Warszawie wniosek, którego przedmiotem jest ustalenie, że orzeczenie wydane przez Sad Circuit Court of Cook County w stanie Illinois, zasądzające od spółki kwotę pięć milionów USD na rzecz Pani Małgorzaty Cimoszewicz-Harlan oraz Pana Russella Harlana tytułem odszkodowania, jest nieważne na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i nie nadaje się do egzekucji. Spółka podjęła również inne działania w celu zakończenia sprawy spornej pomiędzy nią a Panią Małgorzata Cimoszewicz-Harlan i jej małżonkiem.
WPROST z licencją THE ECONOMIST…
Od kwietnia 2010 raz w miesiącu we WPROST ukazywał się Puls Gospodarki – dodatek przygotowywany na podstawie analiz instytutu badawczego The Economist Intelligence Unit. WPROST ma wyłączną licencję jako tygodnik na publikowanie materiałów EIU w Polsce.
…I DODATKIEM O FINANSACH
Jesienią tygodnik WPROST uruchomił cykl dodatków o tematyce finansowej. Dodatki, wydawane pod wspólnym tytułem WSZYSTKO O FINANSACH, adresowane do klientów banków, towarzystw ubezpieczeniowych, funduszy inwestycyjnych i innych instytucji finansowych, są poświęcone m.in. bezpieczeństwu usług finansowych, ubezpieczeniom oraz produktom bankowym adresowanym do określonych grup odbiorców.
ORAZ NAGRODAMI KISIELA
5 grudnia po czteroletniej przerwie tygodnik WPROST ponownie przyznał Nagrody Kisiela. Uroczysta gala odbyła się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, a nagrody odebrali: Jerzy Buzek, Krzysztof Olszewski oraz Andrzej Mleczko. O wyborze laureatów tradycyjnie zdecydowała Kapituła Nagród Kisiela, w której zasiadają poprzedni laureaci.
Pakiet Student – zmiany w magazynie „?dlaczego”
Od września zmienił się model biznesowy magazynu studenckiego „?dlaczego”. Magazyn jest dystrybuowany bezpłatnie na uczelniach w największych miastach akademickich w Polsce. Bezpłatny magazyn „?dlaczego" oraz wydawany również od września pod tym samym tytułem dodatek do tygodnika „WPROST" są prasowymi filarami Pakietu Student. Jego dopełnieniem w Internecie jest portal www.dlaczego.com.pl, który rozwija treści publikowane w magazynie oraz serwis Ocen.pl. Pakiet Student obejmuje również „?dlaczego" Student TV, czyli kanał informacyjno-reklamowy w sieci ekranów digital signage znajdujących się na kilkudziesięciu uczelniach w 16 największych ośrodkach akademickich w Polsce.
„MACHINA” bardziej muzyczna
Z końcem roku rozpoczęły się również zmiany w magazynie „Machina”, który ponownie ma być pismem przede wszystkim muzycznym, zbliżony w swoim charakterze do serwisu internetowego. Nowa „Machina” ma również nowa cenę – kosztuje 5 zł.
Zawieszenie uruchomienia projektu „MACHINA TV”
W kwietniu Zarząd TV Point Group sp. z o.o. podjął uchwałę o czasowym zawieszeniu projektu „Machina TV”. Uruchomienie kanału telewizyjnego jest jednym z elementów strategii PMPG, dlatego w oparciu o wszechstronna analizę niestabilnego rynku reklamowego, Emitent postanowił o podjęciu działań zmierzających do zaangażowania partnera branżowego w celu wzmocnienia kompetencji Spółki na rynku mediów telewizyjnych.
PMPG W INTERNECIE:
otoTrend.pl – nowy serwis z przewodnikiem po świecie luksusu
Doradca i przewodnik po świecie mody i luksusu - taką rolę chce pełnić uruchomiony w lutym 2010 r. serwis internetowy otoTrend.pl. Swoich czytelników upatruje wśród osób o wysokim statusie majątkowym, obdarzonych dobrym gustem, ale nie dysponujących wystarczającą ilością czasu na zakupy czy poszukiwania odpowiednich ofert. Serwis oferuje również usługi z zakresu e-commerce.
PMPG SA z Direct Capital Group i narzędziami Money24.pl
PMPG podpisała porozumienie umowę o współpracy z Direct Capital Group sp. z o.o. Direct Capital Group sp. z o.o. jest właścicielem marek Money24.pl oraz Moneyzoom (www.moneyzoom.pl). Tworzy narzędzia internetowe umożliwiające użytkownikom prosty, bezpieczny wybór oraz zakup produktów finansowych i ubezpieczeń w sieci, bez angażowania osób trzecich. W ramach umowy na stronie internetowej tygodnika WPROST uruchomiony został serwis Finanse Osobiste. poświęcony finansom oraz zawierający porównywarki narzędzi finansowych.
Zdarzenia następujące po dniu bilansowym:
Kontynuacja prac nad projektem telewizyjnym
W styczniu Emitent poinformował, w nawiązaniu do raportu bieżącego nr 13/2010 z dnia 16 kwietnia 2010 r., iż uwarunkowania ekonomiczne w roku 2010 r. nie pozwoliły na opracowanie optymalnego biznesplanu, który zapewniłby satysfakcjonujący zwrot z inwestycji w projekt "Machina TV". Jednocześnie Emitent potwierdził, że uruchomienie kanału telewizyjnego nadal pozostaje jednym z elementów strategii PMPG. Emitent deklaruje, iż w 2011 r. będzie nadal analizował wyniki rynku mediów telewizyjnych oraz będzie kontynuował rozmowy z podmiotami zainteresowanymi wspólną budową silnego brandu rozrywkowego w oparciu o markę "Machina".
Uruchomienie przedsięwzięcia POINT GROUP BUSINESS UNIT
W ramach realizacji przyjętej strategii w obszarze rozwoju organicznego 9 lutego 2011 r. Zarząd Emitenta podjął uchwałę w zakresie uruchomienia przedsięwzięcia pod nazwą POINT GROUP BUSINESS UNIT. Celem powołania ww. projektu jest profesjonalne działanie na rynku tworzenia, zarządzania i publikacji treści gospodarczych i ekonomicznych. Docelowo projekt będzie obejmować:
- tytuł prasowy, w tym wersję cyfrową,
- raporty gospodarcze,
- tematyczne serie specjalne dedykowane istotnym zdarzeniom gospodarczym,
- obecność w Internecie,
- konferencje.
Szefem projektu został Michał Kobosko, który z sukcesami współtworzył i zmieniał wiele tytułów na polskim rynku prasowym (m.in. „BusinessWeek”, „Puls Biznesu”, „Newsweek”, „Forbes”, „Dziennik Gazeta Prawna”). Projekt ruszy w drugiej połowie 2011 r.
******
Platforma Mediowa Point Group jest polskim holdingiem medialnym. Rozpoczęła działalność w 1997 r. jako wydawca magazynu studenckiego „?dlaczego”. Od ponad 13 lat konsekwentnie realizuje strategię rozwoju w obszarze mediów i marketingu, inwestując w rozwój kolejnych przedsięwzięć oraz konsekwentnie rozszerzając zakres usług. Od końca 2006 r. Platforma Mediowa Point Group jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Od 2010 r. spółka jest wydawcą tygodnika WPROST. Ponadto w portfolio PMPG SA znajdują się magazyny „Machina”, „Film” i „?dlaczego” oraz serwisy internetowe, m.in. Wprost24.pl, Sport24.pl, Dlaczego.com.pl, Ototrend.pl.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/pmpg-sa-2010-wzrost-przychodow-gotowkowych-awr-na-plusie